Al ruim zes maanden hier! - Reisverslag uit Redfield, Verenigde Staten van Marlie Borne - WaarBenJij.nu Al ruim zes maanden hier! - Reisverslag uit Redfield, Verenigde Staten van Marlie Borne - WaarBenJij.nu

Al ruim zes maanden hier!

Door: Marlie

Blijf op de hoogte en volg Marlie

25 Februari 2012 | Verenigde Staten, Redfield

Hallo lieve mensen,

hier weer eventjes een update over hoe het hier in Amerika gaat! Afgelopen weekend hadden we een heerlijk weekend wat vijf dagen duurde, we zouden eigenlijk naar Sioux Falls, een grotere stad een paar uur hier vandaan, gaan en daar dan ook een paar nachtjes in een hotel slapen. Dit ging helaas niet door, waarom weet ik nog steeds niet, niemand heeft het me verteld en heb er maar niet naar gevraagd. Nadat we afgelopen week alleen maar maandag dinsdag en woensdag les hadden gehad, hadden we deze week maar drie daagjes les. Maandag waren we vrij omdat het "presidents day" was, waar je overigens nog minder van hoort van dan koninginnen dag. Het is voor veel mensen gewoon een heerlijke vrije dag, en waarom dat maakt dan niet zo gek veel uit. En vandaag (vrijdag) waren we weer vrij, want het de worstelaars (is dat een woord?!) van onze school hadden de finale van South Dakota gehaald en die is ver weg. Volgens de school moet dan iedereen de gelegenheid krijgen om daar te gaan kijken, en daarom krijgen we vrij. Ik denk niet dat mensen daar echt gaan kijken, maar het idee is leuk, en mij hoor je zeker niet klagen!

Afgelopen dinsdag heb ik op school drie presentaties gegeven in verschillende klassen in de lagere school. En na school had ik meteen nog een presentatie voor de "girlsscouts". En donderdag weer twee presentaties in klassen en eentje voor een groep van leraren die met pensioen zijn gegaan en elke maand een bijeenkomst hebben waar iemand van buitenaf voor hun komt spreken. Ik vind presentaties voor kinderen geven echt heel erg leuk. Ik vertel ze dan vanalles over Nederland, over waar het is, hoeveel mensen er wonen, typisch Nederlandse dingen, onze Koningin en school. De vragen die ik soms krijg zijn echt hilarisch. "Kennen jullie Justin Bieber, en wat vinden jullie van hem?" "Dus, als Engels een taal is, maar Spaans is ook een taal, hebben Nederlanders dan ook een taal?""Hebben jullie Mc Donnalds" (plaats iedere andere Amerikaanse winkel ipv McDonnalds ze hebben het allemaal wel een keer gevraagd!) Ik niet zo vaak vragen over ons drugsbeleid, maar een keer kan ik gewoon niet vergeten, dit oude vrouwtje in het bejaardetehuis vroeg me "staat bij jullie in restaurants nog steeds wiet op de kaart?" het enige wat ik kon uitbrengen was "Ik denk dat u in het verkeerde restaurant was mevrouw." Daarnaast heb je nog de mensen die echt geen idee hebben dat er enig ander leven is buiten Amerika dat zich aangepast heeft en dus krijg ik ook veel vragen als "Hebben jullie elektriciteit?" "Hebben jullie auto's?" "Hebben jullie spijkerbroeken?" "Hebben jullie stromend water?" Mijn nieuwe regel, om het een beetje interessant te houden, is dat ik dit soort vragen accepteer en netjes beantwoord als de persoon die het vraagt onder de twaalf jaar is, zijn ze boven die leeftijd, dan krijgen ze een heel onzinverhaal en dáárna de echte uitleg. Zo heb ik een keer tegen een meisje van 17 een half uur lang gepraat over hoe erg ik wel niet schrok toen ik voor het eerst een douche nam, omdat ik niet gewend was dat al dat water ineens op me af kwam.

Ik ben de laatste tijd helemaal into dagboekjes en lijstjes, en daar ga ik jullie van laten meegenieten.

Boeken die ik hier gelezen heb:
- Jody Picoult - Nineteen minutes (grote aanrader!!)
- The giver
- Scott Westerfield - Uglies
- Scott Westerfield - Pretties
- Love, Rosie (Ook grote aanrader!!)
- Pretty little Liars 1
- Pretty little liars 2
- Pretty little liars 3
- Harry Potter 1
- Jody Picoult - My sisters keeper

Sommige zullen jullie ongetwijfeld kennen, maar er zitten er vast bij die jullie nog niet gelezen hebben, ik vond ze in ieder geval heel erg leuk dus als je ooit behoefte hebt om een engels boek te lezen, kun je er misschien eentje van deze lezen.

Dingen die ik mis:
- Lekker water uit de kraan
- Vers brood
- Broodje kaas
- Nederlands praten
- Drie pauze's op school
- Afwisselend schoolrooster
- Wandelen met de hond
- Regen (geloof het of niet)
- Met de fiets naar school
- TOMPOEZEN! (en ik weet niet eens waarom)
- Al die lieve Nederlanders natuurlijk!

Dingen die ik ga missen:
- Mais!
- Engels praten
- De Engelse les hier
- De schools pizza
- Vrije dagen om sport wedstrijden
- AFS weekenden
- Mensen die me vragen iets in het Nederlands te zeggen
- Iedereen een knuffel geven
- De rare spelletjes die we in de school gangen spelen
- Al mijn buddies!


Typisch Nederlands eten dat ik hier gezien heb:
- Gouda kaas
- Drop
- Erwtensoep
- Speculaas


Als laatste nog even heel erg leuk, maar ook eng nieuws! Mijn vlucht is geboekt en ik weet dus precies wanneer ik weer terug in Nederland zal zijn!
Vertrek: 26 juni 18.45 uur uit Chicago met vlucht EI 0124
aankomst: 27 juni 8.15 uur op Dublin

overstap: vertrek Dublin 27 juni 9.40 uur met vlucht EI 0604
aankomst: 27 juni om 12.15 uur op Amsterdam-Schiphol

Aan de ene kant is dit echt heel erg leuk, want nu weet ik precies wanneer ik weer terug ben en heb ik een dag om echt naar uit te kijken. Maar aan de andere kant heb ik het hier enorm naar mijn zin en zie ik echt op tegen hier weer vertrekken!


Bedankt voor het lezen, en ik kan nu eindelijk zeggen dat ik jullie ergens eind juni of begin juli waarschijnlijk wel weer ga zien! :D

Liefs Marlie

  • 25 Februari 2012 - 07:24

    Jose:

    Hai Marlie,

    Goed om te lezen dat je Nederland zo mooi op de kaart zet en zo zie je maar dat even buiten de landsgrens helemaal niet verkeerd is.
    En als je van alles het beste meeneemt in je bagage, heb je een mooie rugzak vol, die je je hele leven meeneemt er er je voordeel mee kan doen.
    Ene, nog bedankt voor het recept, ik ga hier de ingredienten zoeken en het zeker maken.

    Geniet er nog maar lekker van, het zal daar nu ook wel bijna voorjaar worden met al zijn mooie dingen.

    Groetjes, Jose

  • 25 Februari 2012 - 09:35

    Nimke:

    echt super leuk om weer eens iets van je te lezen! Ik ben er natuurlijk (zeg ik nu maar gaat vast wel goed komen ;) ) in schiphol of anders back in Reuselcity..

    BTW, hoe the hell heb je dat doucheverhaal voor elkaar gekregen? Echt brilliant =D

    xx

  • 25 Februari 2012 - 15:55

    Ramon.:

    Hee,

    Goed om te horen dat het goed gaat.
    Serieus, kom sne terug, dan zie je mn (rechte!)neus !!:D & je verloofde offcourse. She is missing you a lot.... xtje skype date plannen met haar??:

    Groetjes,,

    Ramon

  • 25 Februari 2012 - 18:48

    Michelle:

    Weer heerlijk om weer iets van je te horen. Alweer een half jaar daar, wat gaat dat snel. En als je weer terug bent dan kun je eindelijk op kraambezoek komen ;-)

  • 26 Februari 2012 - 12:48

    Ellen:

    Wooow Marlie echt al heel lang geleden dat je iets hebt gepost, maar vind het echt leuk om het te lezen haha.
    [van de boeken is vooral my sisters keeper echt een goede, naar mijn mening, maar uglies en pretties zijn ook goed.]
    EN JA JE STROOPWAFELS KOMEN NOG! (:

  • 26 Februari 2012 - 18:07

    Bo & Peter:

    Lieve Marlie,

    Om je vertrek daar een beetje makkelijker te laten verlopen,
    denk aan de volgende dingen:
    - Je woont in Reusel, heel veel maisvelden
    - Engels praten, dat kun je hier ook als je wilt
    - Ik wil ook best aan je vragen om iets in het Nederlands te zeggen hoor :)
    - Ons mag je ook best kuffelelen hoor :)

    Veel Liefs, Bo en Peter

  • 03 Maart 2012 - 11:36

    Winnie:

    Hee Marlie! Laat ik eindelijk eens wat iets van me horen op je blog. Wat grappig om te horen dat er serieus vrij wordt gegeven voor sportwedstrijden! En wat een 'schattige/naïeve' vragen, haha.

    Nog heel veel plezier daar!

    Liefs Winnie

  • 03 Maart 2012 - 19:43

    Tess:

    Leuk om weer wat te lezen! En wat een vragen die je gesteld krijgt haha:)

  • 09 Maart 2012 - 08:10

    Kik:

    Marlie!

    Bevalt het daar nog allemaal?!
    Leuke berichtjes schrijf je, maar je bent wel aan het minderen he! haha!

    Mijn gastgezin komt morgen toevallig op bezoek voor een paar dagen!
    Na 3 jaar! leuk he!

    Geniet er maar en veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlie

11 augustus is het zo ver, dan vertrek ik voor 11 maanden naar Amerika. Ik ga daar studeren aan een Amerikaanse High School. 26 of 27 juni 2011 zal ik weer op Nederlandse bodem staan!

Actief sinds 15 April 2011
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 34637

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2011 - 26 Juni 2012

The American way

Landen bezocht: